🤢 „My sme tu doma!“ — fráza, ktorá má znieť ako vyjadrenie hrdosti, no čoraz častejšie pôsobí ako manifest hlúposti. Namiesto istoty znie z nej agresia, namiesto lásky k domovu – strach z cudzieho, odborne nazývaný xenofóbia. Je to výkrik človeka, ktorý sa bojí, že jeho svet sa rozpadne, ak doň vstúpi niekto iný.
Tento výrok sa stal symbolom doby, v ktorej si mnohí zamieňajú národnú identitu s teritoriálnou panikou. Kto nemá kultúrnu hrdosť, nahrádza ju vreskotom. Kto nemá svoju vlastnú – vnútornú hodnotu, vyzdvihuje svoju príslušnosť k niečomu.
Práve preto „My sme tu doma“ v ústach primitíva neznie ako láska k vlasti, ale len ako nenávisť k svetu, pretože na toto netreba múdrosť a teda ani dobrú výchovu nie. Nie je to hrdosť, ale úzkosť preoblečená za sebavedomie. Človek, ktorý má skutočný domov to nemusí nikomu dokazovať. Nepotrebuje pochodovať po uliciach s vlajkou v ruke, aby si pripadal dôležitý. Domov má v sebe – v spôsobe, akým žije, ako sa správa k druhým, ako chápe sám seba.
🧠 Z hlúposti do reklamy
Zaujímavé je, ako sa tento výkrik postupne stal aj marketingovým produktom. Reklamný priemysel, ktorý dokáže predať čokoľvek, si privlastnil aj túto frázu. „My sme tu doma“ začalo znieť v televíziách, mobilných sieťach, športových kampaniach či regionálnych projektoch.
Zo slov, ktoré mali vyjadriť vzťah k domovu, sa stala emocionálna značka. Lacná, ale účinná. Reklama ňou hladí jednoduchého diváka po duši, kým mu predáva čokoľvek — od operátora po párky. A ľudia sa tým nechávajú kŕmiť, pretože ten istý pud, ktorý kričí na ulici, reaguje aj na obrazovke: „To je naše! My sme tu doma!“
A tak sa hlúposť a marketing stretli v objatí. Politická demagógia a reklama používajú rovnaký jazyk: jazyk sentimentu bez obsahu. Slová už nič neznamenajú – len manipulujú. A kým si to nik nevšimne, spoločnosť sa mení na trh s emóciami, v ktorom sa národná identita predáva na kusy.
Skutočný domov však nie je plot, ktorý oddeľuje, ale priestor, ktorý spája. Nie je to miesto, ktoré si označkujem močom ako pes, ale priestor, v ktorom môžem byť človekom – slobodným, otvoreným, zodpovedným. Ten, kto to nevie, ostáva navždy bezdomovcom kamkoľvek sa pohne, pretože sám pred sebou neujde nikam ☹
„My sme tu doma“ je výkrik zraneného ega, nie hrdého srdca. Je to obranný reflex tých, ktorí nedokážu uniesť slobodu druhých – pretože im pripomína ich vlastnú neschopnosť byť slobodní.
A tak kráčajú ulicami, presvedčení, že bránia vlasť. No v skutočnosti bránia len svoju nevedomosť. Hlúposť na pochode – hlučná, teatrálna, ale stále len hlúposť.
🌱 Záver: o dospelosti spoločnosti
Krajina, ktorá dospeje, nepotrebuje kričať, že je tu doma. Vie to. Učí sa, rastie, pochybuje, ale stojí pevne – nie na výkrikoch, ale na hodnotách.
Dospelá spoločnosť nebráni hranice pred ľuďmi, ale pred hlúposťou. Nechráni sa pred cudzincami, ale pred svojou vlastnou duchovnou lenivosťou.
A kým budeme viac kričať, ako rozmýšľať, budeme stále len deti hrajúce sa na vlastnom pieskovisku.
----------Toto je blog mentálneho úbožiaka,... ...
Toto je blog mentálneho úbožiaka, ktorý sa... ...
Výnimočne s Vami súhlasím, palenque .....:-)))... ...
Výborný blog, FANTASTICKY NAPísané ! Tiež ma... ...
+++ ...
Celá debata | RSS tejto debaty